aibot

تأثیر فناوری اطلاعات در توسعه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید


فناوری اطلاعات به طور فزاینده‌ای در تغییر و تحولات شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید مؤثر عمل کرده است. این تکنولوژی‌ها برای شناخت، ارتباط و تبادل اطلاعات بین افراد و گروه‌ها از محیطی مبتنی بر متن، صوت و تصویر استفاده می‌کنند. این پدیده موجب شده است که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید به عنوان یکی از نیازهای جدید جامعه در اواخر دهه‌های اخیر شناخته شوند.


یکی از تأثیرات مهم فناوری اطلاعات بر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید، افزایش قابلیت جستجو و دسترسی به اطلاعات است. با پیشرفت فناوری، امکان دسترسی به اطلاعات و اخبار جامعه و حتی سایر کشورها به شکلی سریع و آسان فراهم شده است. همچنین، امکانات متنوعی نظیر جستجو بر اساس کلیدواژه‌ها، ترتیب‌دهی بر اساس معیارهای مختلف و فیلترکردن اطلاعات بر اساس نیازهای شخصی، راهکارهایی هستند که توسط فناوری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید ممکن شده است.


دیگر تأثیر مهم فناوری اطلاعات در این حوزه، افزایش ارتباطات بین افراد و گروه‌ها است. با استفاده از فناوری اطلاعات، ارتباطات میان افراد از طریق تبادل پیام، ایمیل، گفتگوهای آنلاین و انواع دیگری از ابزارها تسریع و گسترش می‌یابد. این ارتباطات همچنین می‌توانند به صورت گروهی باشند و امکان گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید را فراهم کنند.


با توسعه فناوری اطلاعات، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید نیز توانسته‌اند نقشی مهم در افزایش همبستگی اجتماعی داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در بالا بردن اطلاعات جامعه و تسهیل تبادل نظر و همکاری در بین افراد مؤثر باشد. افراد می‌توانند در این شبکه‌ها نظرات و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از نقاط قوت و ضعف جامعه مطلع شوند.


همچنین، فناوری اطلاعات در توسعه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید نقش مهمی در تغییر الگوهای رسانه‌ای نیز ایفا کرده است. به دلیل امکان دسترسی آسان و گسترده به اطلاعات، افراد به عمق و تنوع بیشتری در مطالعه و دسترسی به اخبار، فیلم‌ها، موسیقی‌ها و دیگر اجناس رسانه‌ای دست پیدا کرده‌اند. علاوه بر این، امکان تولید و انتشار محتوا توسط خود افراد استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید را منحصر به فرد کرده است.


تأثیرات مهم دیگر فناوری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید عبارتند از: افزایش دسترسی به بازارهای جهانی، ایجاد تغییرات در روش‌های تبلیغات و بازاریابی، رشد نوآوری‌های فناورانه در این حوزه و تأثیرات طبیعتی این فناوری بر رسانه‌های قدیمی و متداول. همچنین، تأثیر فناوری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید ممکن است نقاط ضعف و چالش‌هایی نظیر حفظ حریم شخصی و ایجاد اعتماد در بین افراد را نیز به دنبال داشته باشد.



منابع:


۱. Mirbabaie, M., Bunker, D., Stieglitz, S. (2019). Social media in emergencies: A review of potential use in disaster situations. International Journal of Information Management, 53, 102091.


۲. Kaplan, A. M., Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.


۳. Castells, M. (2009). Communication power. Oxford University Press.


۴. Hussain, A., Tabrez, A., Saba, T., Ahmed, S., Vong, T. P. (2020). A Comprehensive Study of Emerging Technologies for Future Smart Cities. Electronics, 9(6), 950.


۵. Van Dijck, J. (2013). The culture of connectivity: A critical history of social media. Oxford University Press.



لینک ارجاع به این صفحه: https://talkbot.ir/blog/article?id=911


مقالاتی که شاید خوشتان بیاید:


اثرات استفاده از ابرگردانی در شبکه‌های جهانی اینترنت


راهکارهای مقابله با حملات سایبری در سازمان‌ها


نقش هوش مصنوعی در تحلیل داده‌ها


تکنولوژی بلاکچین و کاربردهای آن در حوزه مالی


امنیت داده‌ها در اینترنت اشیا


چالش‌ها و راهکارهای ارتباط بین اشیاء (IoT)